Bezpłatna informacja telefoniczna
Bezpłatna informacja telefoniczna
00 800 67891011












2011-10-19

Celem akcji jest uświadomienie Europejczykom potrzeby mądrego korzystania z ograniczonych zasobów naturalnych i kierowania się wpływem produktów na planetę przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

- Nasza gospodarka jest w kłopotach, a zasoby coraz bardziej się kurczą, pora więc przemyśleć nasze przyzwyczajenia. Bardziej rozsądne korzystanie z zasobów nie tylko pomaga chronić środowisko, ale też pozwala oszczędzać pieniądze i ograniczać koszty w biznesie. Chodzi o to, żeby robić więcej, zużywając mniej. Każdy może wnieść swój wkład. Pora się już obudzić! – mówi komisarz ds. środowiska Janez Potočnik.

Kampania „Generation Awake”

                                                                       

 

Główne przesłanie kampanii brzmi: „Konsumuj inaczej i pomyśl, zanim dokonasz wyboru”. Wybierając właściwie, przyczyniamy się do zachowania zasobów naturalnych, oszczędzamy pieniądze, zmniejszamy nasz wpływ na środowisko i zapewniamy sobie bardziej trwałą przyszłość.

Główne elementy kampanii to dostępny w internecie film , specjalna strona internetowa i profil na Facebooku, gdzie odwiedzających zachęca się do dołączenia do akcji „Generation Awake” i zobowiązania się np. do przemieszczania się wyłącznie publicznymi środkami transportu przez miesiąc albo skrócenia czasu kąpieli pod prysznicem i zmniejszenia w ten sposób zużycia wody.

Kampania ma zasięg ogólnoeuropejski, ale jej inauguracja odbyła się w Polsce, która obecnie sprawuje rotacyjne przewodnictwo w Radzie UE. Jednym z elementów otwarcia w Warszawie było stoisko, na którym można było dowiedzieć się, jak gotować, ubierać się i korzystać z energii w efektywny sposób.

 

                           

 

Minister Kraszewski i komisarz Potočnik, a także przedstawiciele organizacji pozarządowych i sektora prywatnego, uczestniczyli w publicznej debacie zorganizowanej w Warszawie. W przemówieniu otwierającym komisarz zaapelował do „wszystkich obywateli Europy, aby podchodzili do konsumpcji z rozmysłem. Wszyscy chcemy cieszyć się życiem, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Dlatego powinniśmy zastanowić się nad tym, jak nasze dzisiejsze wybory wpływają na środowisko naturalne. Jeśli wiesz, że do wyprodukowania jednego kubka kawy potrzeba 140 litrów wody, to na pewno zaczniesz delektować się każdym łykiem... prawda?

W ramach warszawskiej imprezy inaugurującej kampanię przygotowano także specjalne stoisko, przy którym odwiedzający nauczą się ekologicznego gotowania, mody oraz efektywnego korzystania z energii. Kampanię wspierają m.in. piosenkarka Ewelina Flinta, dziennikarka Odeta Moro-Figurska istylistka Dorota Wróblewska.

Imprezy inauguracyjne odbędą się też przed końcem tego roku w Republice Czeskiej, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii.

 

  
            
             
  
            
             

 

Dlaczego efektywne korzystanie z zasobów?

Efektywne korzystanie z zasobów polega na używaniu ich w sposób zrównoważony – chodzi o to, by robić więcej, zużywając mniej, i ograniczać wpływ naszych działań na środowisko naturalne. Innymi słowy, chodzi o to, żeby dokonywać właściwych wyborów, które zapewnią dobrą jakość życia nie tylko nam, ale też przyszłym pokoleniom.

Bardziej efektywne korzystanie z zasobów to jedyny sposób, żeby żyć zdrowo, w dobrobycie i dobrym samopoczuciu, na czym nam wszystkim zależy w granicach możliwości naszej planety. Efektywne korzystanie z zasobów wymaga zmiany myślenia i zachowań, a także zdania sobie sprawy z tego, jak nasze wybory wpływają na zasoby naturalne. Nie chodzi o to, żeby konsumować mniej, lecz o to, żeby konsumować inaczej.

Nasza przyszłość zależy od tego, jak będziemy korzystać z zasobów teraz. W swoim pędzie do poprawy poziomu życia często konsumujemy, nie myśląc o konsekwencjach. Zapominamy o tym, że nasze zachowanie wywiera wpływ na zasoby naturalne takie jak woda, gleba, powietrze i bioróżnorodność. Nie ma nic za darmo – w miarę jak te zasoby się kurczą, nasz dobrobyt w przyszłości staje się coraz bardziej zagrożony.

Dla firm jest to sytuacja, z której mogą wyciągnąć korzyści. Zwiększenie wydajności może bowiem przyczynić się do obniżenia kosztów. Z kolei zrównoważone produkty i nowe usługi tworzą nowe rynki, a innowacja może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności i tworzenia nowych miejsc pracy.

Szczegółowe informacje na temat kampanii można znaleźć na wielojęzycznej stronie: http://www.generationawake.eu/

Wideoklip „Generation Awake”: http://www.youtube.com/user/GenerationAwake

Zob. także: http://ec.europa.eu/environment/resource_efficiency/index_en.htm

 

 

 CTT